Lorenaf af

[rt_reading_time label="Reading Time:" postfix="minutes" postfix_singular="minute"]

Table of Contents

Onderdeel 1      Bedrijfsnaam

Het kiezen van je bedrijfsnaam is een erg definitieve. Het is belangrijk dat je een bepaalde strategie pakt om de juiste naam te kiezen. In dit stappenplan gaan wij samen een strategie uitkiezen voor jouw bedrijfsnaam gebaseerd op de krachtigste bronnen uit de marketing.

Onze werkwijze

  1. Lees eerst het hele stappenplan door, voordat je een keuze maakt. Dit duurt ongeveer 5 minuten
  2. Kies vervol

Voordat we kijken naar de strategie, hieronder alvast de 3 essentiële richtlijnen.

Belangrijkste tips

  1. Hoe korter, hoe beter. Korte bedrijfsnamen worden makkelijker onthouden. Richt je op maximaal 4 lettergrepen.
  2. Zorg dat je bedrijfsnaam direct uitstraalt wie je bent en wat je doet. Als je dierenspeelgoed verkoopt, moet jouw dat duidelijk maken.
  3. Gebruik een zoekwoord in je naam om op social media beter gevonden te worden. Heet jij Alex en ben je marketeer? Dan is de naam Alexmarketing

Kern doelstellingen

Hieronder geef ik je 3 opties om een bedrijfsnaam te kiezen.

  1. Maak je bedrijfsnaam menselijk

We zijn mensen, houden van mensen en kopen ook liever van mensen dan van bedrijven. Als starter kan het jouw een gigantisch voordeel opleveren door een jouw naam te vermenselijken. Kijk maar is hieronder naar deze voorbeelden:

  • Dezelfde fles wijn verkoopt beter met een afbeelding van een hond erop. Huisdieren
  • Albert Heijn gebruikt hamsters om de Hamsterweken te promoten
  • com gebruikt Billy om de webshop een gezicht te geven

De meest succesvolle reclames hebben vrijwel allemaal een gezicht. Het is geen toeval dat influencer marketing met afstand de effectiefste vorm van marketing is. Het herkenbare gezicht van de influencer wekt vertrouwen op en dit vertrouwen heeft een directe impact op het product wat wordt gepromoot

Door je bedrijfsnaam te vermenselijken geef je jouw idee een gezicht en wek je jouw organisatie tot leven. Je verhoogt namelijk direct de emotionele betrokkenheid met jouw merk.

Extra richtlijnen

  • Kies een autoritaire naam, zoals bedrijven als Dr. Oetker of Mr. Green. Bedrijven die autoriteit uitstralen hebben een verhoogde aantrekkingskracht op consumenten. (Cialdini, Autoriteit)

 

  1. Dierlijke namen

Nederlanders zijn gek op dieren. Zo heeft 47,7% van de Nederlandse huishoudens een huisdier. Alles bij elkaar opgeteld houden 3,8 miljoen huishoudens in Nederland 27,3 miljoen gezelschapsdieren.  Waarom is dit belangrijk? Wanneer je dus een dierlijke bedrijfsnaam roep je een positieve associatie op. Hiernaast zijn bedrijfsnamen met dieren krachtige aandachtstrekkers, omdat ze direct tot de verbeelding spreken.

Maar let op: zorg dat het dier dat je gebruikt positieve associaties oproept. Een vos zal automatisch worden geassocieerd met sluwheid,

  1. Representeer een community

Je kan er ook voor kiezen om je merknaam een groep te laten uitstralen. Hierdoor verhoog je direct de aantrekkingskracht van jouw merk, aangezien ieder mens om ergens deel van uit te maken.

Maar dat niet alleen: community’s zijn ook essentieel om brand ambassadeurs op te bouwen.

Voorbeelden

  1. IMU – Internet Marketing Unity

Een naam die een groep representeert verhoogt daarnaast het vertrouwen in het product.

 

  1. Zoekwoord

Eind 2022 kocht ik een handleiding van Instagram influencer) Alexx marketing die in 1 jaar tijd meer dan 100.000 volgers wist te genereren.

Zijn grootste geheim? Zet het short- tail zoekwoord in je accountnaam om organisch verkeer te genereren.

Door een zoekwoord te gebruiken in je naam zorg je voor duidelijkheid en zal je sneller en makkelijker gevonden in zoekmachines en op social media.

Extra richtlijnen

  • Lokaal zoekwoord: Richt jij je op stad of Gemeente? Gebruik dan het lokaalgerichte zoekwoord in je naam, hierdoor zal je in dit gebied eerder worden gevonden.

 

Bedrijfsplan kiezen actieplan

  1. Kies de strategie

 

  • Menselijke bedrijfnaam
  • Dierlijke naam
  • Community strategie
  • Zoekwoord strategie

Twijfel je nog over de strategie? Ga dan naar stap 2.

 

 

  1. ChatGPT – prompt:

Jouw rol

Jij bent een ongekend succesvolle copywriter gespecialiseerd in gedragspscyhologie en online marketing.

Jij weet als geen ander hoe je mensen weet te overtuigen  Dit weet jij door de meest waardevolle kennis van bestsellers te gebruiken en je voor 100% te verdiepen in mijn ideale doelgroep

Ik ga je nu wat over mijzelf vertellen.

Ik ben Maarten, woon in …. en in 2023 ben ik mijn eigen – dienstverlening – gestart. Mijn merk richt zich op ondernemers die binnen 6 maanden gestart zijn met ondernemen. Ik help mensen door bestseller informatie te transformeren naar praktische stappenplannen, waarbij gamification wordt toegepast om mensen extra te motiveren sneller doelen te behalen. Hierdoor heb ik een directe impact op de structuur, snelheid en effectiviteit van mensen.

Mijn waarom

Kennis wordt pas waardevol als je het gebruikt. En dat is het probleem bij de meeste bestsellers: ze zijn vaak niet direct praktisch toepasbaar. Hierdoor gaat waardevolle informatie verloren en wordt tijd of moeite verpilt.

Jouw snelheid bepaalt jouw succes. De meest succesvolle bedrijven zijn zo succesvol, omdat altijd het snelste inspelen op veranderingen. Snelheid die ze creeren door structuur in combinaitie met de meest effectieve tools.

Missie

Samen is altijd sterker dan alleen. Maar weet je wat nog sterker is? Wanneer je samen bouwt aan de toekomst. Door samen stappen te zetten op basis van praktische stappenplannen die sinds 2020 gebouwd. Praktische stappenplannen die ervoor zorgen dat jij taken zo snel en krachtig mogelijk afrond. Waardoor jij weer nieuwe stappen kan zetten.

 

 

Visie

 

Mijn belangrijkste producten – op chronologische volgorde

  1. Checklists:

Nederland.

Doelgroep

 

Jij

Nu je de strategie hebt gekozen ga je om input vragen van ChatGPT. Dit doe je met de volgende prompt:

Ik ga je eerst wat over mijzelf vertellen, voordat ik je vertel wat ik aan jopuw vraag. Ik ben een online marketingbedrijf die Nederlandse startende ondernemers helpt om dromen te realiseren door bestseller informatie te transformeren naar praktische stappenplannen, checklists en ChatGPT prompts.

  1. Jouw rol

Ik wil dat je op geen enkele manier afwijkt van mijn vraag. Ik wil jij me helpt om een excelsheet te maken met suggesties voor mijn merknaam.

Dit doe je precies zoals ik zeg, via

Stap 1: In de eerste cel zet je titels van de horizontale kolommen. Deze titels van deze titelcellen heb ik genummerd met hashtags #.  Op basis van deze horzintale titel-kolommen doe je minimaal 20 suggesties per titelcel.

Titelkolom #1: Bedrijfsnamen die een gezicht laten zien (menselijkheid uitstralen)

Onder subkolom #1 doe jij een suggestie van een woorden menselijkheideid uitstralen. In subkolom #2 onder de titelkolom, doe jij een suggesite o

Titelkolom 2#  Autoritaire woorden

Onder deze titelkolom zet jij woorden die autoriteit uitstralen om een positieve impact te hebben op de conversie. Zorg dat de woorden wijsheid, expertise en kracht uitstalen.

Titelkolom #2: Bedrijfnamen met dieren

Onder deze titelkolom geef jij suggesties van merknamen met dierlijke namen. Zorg hierbij dat de merknamen positieve associaties oproepen door een inschatting te maken van de popularieit en zichtbaarhied van dieren.

Titelkolom #3: Community

Onder deze titelkolom geef jij zoveel mogelijk suggesties voor merknamen die een groep uitstralen. Hierbij is het belangrijk dat de groep populariteit, expertise en autoriteit uitstralen.

Titelkoom #4 Bedrijfsnamen met zoekwoorden erin

Onder deze titelkolom pas jij zoekwoorden toe die mijn merknaam omschrijven en versterk je dit met de bovenstaande strategieeen.

Verplichtinge voor jouw ChatGPT

  • Maximaal 4 lettergrepen per suggesstie: De bedrijfsnaam moet kort, simpel en makkelijk te onthouden zijn. Gebruik daarom maximaal 4 lettergrepen en vermijd tongenbrekers.
  • Gebruik de 20% van de meest waardevolle informatie die jij vind over copywriting en marketing. Deze kennis gebruik jij voor jouw suggesties.
  • Gebruik de 20% meestgebruikte woorden: Deze woorden zullen meer herkenning oproepen en daarom de aantrekkingskracht verhogen. Bedenk daarom woorden in het Nederlands en gebruik alleen engels als je 100% weet dat de betekenis geen denkkracht kost.
  • De bedrijfsnaam moet mijn doelgroep aanspreken: Zorg dat jouw suggesties
  • Zorg dat het de bedrijfsnaam zonder aanvulling aangeeft wat ik doe. Duidelijkheid is het allerbelangrijkste.
  • Probeer merknamen zoveel mogelijk te versterken met powerwords die tot de verbeelding spreken. Dit kan je doen door versterkwoorden te gebruiken die inspelen op zintuigen.

 

  • Zorg dat jouw suggesties zoveel mogelijk van elkaar afwijken.

 

 

  1. ChatGPT – prompt:

 

 

De bedrijfsnaam die je gaat veriznnen is gericht op startende ondernemers met ADHD.

De komende 10 minuten ga je zoveel mogelijk namen opschrijven. Dit doe je met pen-en-papier

Doe dit op je je uitgeprinte excellijst.

 

 

 

Algemene richtlijnen

David Placek is de oprichter van Lexicon, het marketingbedrijf achter namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. David heeft een handige checklist samengesteld voor het bedenken van je bedrijfsnaam:

 

Kort maar krachtig

Zorg ervoor dat je naam opvalt tussen de massa. Dit kan je praktisch uitvoeren door je merknaam te vergroten. Een opvallende naam blijft hangen bij klanten en maakt je bedrijf makkelijker vindbaar op internet.

 

Voorbeelden

 

  • Template Monster
  • Concept Gods

 

  • Een duidelijk doel

 

Je bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf. Of je nu websites bouwt of een bakkerszaak hebt geopend: zorg dat je bedrijfsnaam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst je namens de onderneming aanbiedt.

 

  • Enthousiast

 

Een saaie naam is een slechte naam.

Simpel
Je bent geen speech aan het schrijven.

Relevant maar onverwachts
Op het eerste gezicht heeft een goede bedrijfsnaam niet altijd een duidelijke link met het bedrijf. Als klanten doordenken, worden ze aangenaam verrast. Denk maar aan Amazon, ‘s werelds grootste boekenwinkel.

Concurrerend
Precies wat de concurrent niet doet. Je bedrijfsnaam mag niet te veel lijken op een bestaande handelsnaam.

Lang houdbaar en beschikbaar
Je naam moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Taco Carlier maakte dit mee met zijn bedrijfsnaam MOOF. “Die naam bleek al vergeven”, vertelt hij. “We besloten er VANMOOF van te maken. In het begin waren we niet tevreden met die naamsverandering, maar na het heel vaak gehoord te hebben, begon ik het steeds leuker te vinden.”

Niet té grappig
Een bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn. Niet iedereen zal je humor waarderen. Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een ‘te’ grappige bedrijfsnaam kan bij potentiële klanten het idee wekken dat je niet professioneel met je vak omgaat en daarbij ook het uitvoeren van opdrachten niet al te serieus neemt.

 

 

  1. Kort maar krachtig: maximaal 4 lettergrepen

Probeer maar is een marktleider te noemen die meer dan 4 lettergrepen gebruikt.

Moeiliijk he? Dit komt omdat lange woorden moeilijker zijn te onthouden voor het menselijk brein. Natuurlijk zijn er wel succesvolle bedrijven die dit wel gebruiken. Maar ze schieten niet naar jouw Top of Mind.  het simpel, hou het krachtig.

  1. Overweeg cijfers

Starten met een cijfer is een effectieve lange termijn strategie. Waarom? Online registers en beurzen rangschikken organisaties vaak chronologisch op alfabet, waardoor jouw naam eerder wordt gezien. Hiernaast valt een naam die begint met cijfers meer op (123inkt.nl)

Conclusie

Kies een naam die duidelijk, kort en opvallend is. Geef je naam extra kracht door personificatie.

  1. Check je bedrijfsnaam bij KVK en als URL

Nee, nee; niet om te checken of die al bestaat. Dat maakt niet (zoveel) uit.

De door jou bedachte – en 4 keer afgevinkte – bedrijfsnaam mág al bestaan. Zolang het andere bedrijf maar niet dezelfde producten of diensten levert, mag het van de Kamer van Koophandel (KVK). Denk: Ajax. Mag een voetbalclub en een poetsmiddel zijn. Die 2 zullen elkaar nooit gaan bijten in de markt. Check je bedrijfsnaam bij KVK dus om te zien óf, en zo ja, wélk ander bedrijf er bestaat met die naam.

En wat de URL (domeinnaam) betreft: hier is het ook geen probleem als www.mijnbedrijfsnaam.nl al bestaat. Je kunt het namelijk makkelijk oplossen door daar iets creatiever mee om te gaan, beweert Watkins, met een URL als:

 

 

 

 

 

David Placek is de oprichter van Lexicon, het marketingbedrijf achter namen als Starbucks, BlackBerry en Swiffer. David heeft een handige checklist samengesteld voor het bedenken van je bedrijfsnaam:

Kort maar krachtig

Je hebt vaak maar een paar letters nodig om indruk te maken. Een opvallende naam blijft hangen bij klanten en maakt je bedrijf makkelijker vindbaar op internet.

Een duidelijk doel
Je bedrijfsnaam moet spreken voor je bedrijf. Of je nu websites bouwt of een bakkerszaak hebt geopend: zorg dat je bedrijfsnaam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst je namens de onderneming aanbiedt.

Enthousiast
Een saaie naam is een slechte naam.

Simpel
Je bent geen speech aan het schrijven.

Relevant maar onverwachts
Op het eerste gezicht heeft een goede bedrijfsnaam niet altijd een duidelijke link met het bedrijf. Als klanten doordenken, worden ze aangenaam verrast. Denk maar aan Amazon, ‘s werelds grootste boekenwinkel.

Concurrerend
Precies wat de concurrent niet doet. Je bedrijfsnaam mag niet te veel lijken op een bestaande handelsnaam.

Lang houdbaar en beschikbaarJe naam moet de tand des tijds kunnen doorstaan. Taco Carlier maakte dit mee met zijn bedrijfsnaam MOOF. “Die naam bleek al vergeven”, vertelt hij. “We besloten er VANMOOF van te maken. In het begin waren we niet tevreden met die naamsverandering, maar na het heel vaak gehoord te hebben, begon ik het steeds leuker te vinden.”

Niet té grappig
Een bedrijfsnaam is niet de plek om grappig te zijn. Niet iedereen zal je humor waarderen. Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een ‘te’ grappige bedrijfsnaam kan bij potentiële klanten het idee wekken dat je niet professioneel met je vak omgaat en daarbij ook het uitvoeren van opdrachten niet al te serieus neemt.

Alles wat je moet weten als je zelf wilt starten als freelance copywriter in één compacte handleiding.

Onmisbare kennis voor beginnende copywriters en tekstschrijvers

Hi Im Edward.

Author, copywriter and online entrepreneur. I am happy to help you with issues about copywriting, writing, blogging and online marketing.

Online cursus, toegang tot community & gratis pdf van 150 pagina’s als naslagwerk.

Ideaal voor ondernemers,
tekstschrijvers en webshopbeheerders

Get 10% Off Your Order

Subscribe to get a coupon now !